Do’s en don’ts bij communities

Gisteren had ik een gesprek waarin we het hadden over hoe zinloos lijstjes met Do’s en Don’ts vaak zijn. Alsof je een kant en klaar recept kan maken voor wat dan ook. Als je op die en die knopjes klikt wordt het een gegarandeerd succes en als je dit of dat doet gaat het zeker mis. Dat vonden wij niet realistisch. Maar ik stuitte via twitter op een interessant voorbeeld waar wel degelijk wat do’s en don’ts uit te halen zijn. Het gaat om de wederwaardigheden van Davied van Berlo op Overheidscircuit.nl, maar het is illustratief voor best veelgemaakte vergissingen en ik wil hier wat algemene lessen trekken. Waaronder natuurlijk les 1: SOMS zijn do’s en don’ts lijstjes best wel handig (maar nooit volledig!).

De lessen die Davied al opsomt:

1. Als je het gesprek wil aangaan over de toekomst van je community, stuur dan geen enquête rond, maar begin een discussie online en vraag iedereen om daar aan deel te nemen;
2. Als iemand iets blogt en je vindt dat ‘niet zo handig’ … vraag dan gewoon of die persoon de tekst kan aanpassen of verwijderen en gooi niet zomaar andermans teksten (en moeite) weg;
3. Een communitymanager is geen politieman die kijkt of iemand iets stouts doet, maar een discussieleider die stimuleert en verbindt.”

Mijn 10 cent:

Doen

  • Voer elk gesprek óver je community ook daadwerkelijk óp de community en mét de community leden.
  • Wanneer op je community een kritisch gesprek ontstaat, nodig dan degenen voor wiens oren deze kritiek bedoeld is, expliciet uit om aan het gesprek deel te nemen.
  • Onderteken alles met je eigen persoonsnaam, en niet met ‘de redactie’ of ’team ….’ of een bedrijfsnaam. Communities draaien om het contact tussen mensen.
  • Wanneer je namens een groep, team, redactie of organisatie deelneemt moet je dat er duidelijk bij zetten. (Dus sámen met je naam). Transparantie en congruentie zijn belangrijk.

Niet doen

  • Het verwijderen van blogposts of reacties. Dit doe je uitsluitend wanneer ze spam bevatten, daadwerkelijk kwetsend zijn of illegale content bevatten. Kritische berichten worden geplaatst door leden die buitenproportioneel betrokken zijn en zijn vaak aanleiding tot positieve verandering en mooie leermomenten. Deze leden moeten gekoesterd worden en voor de lessen zou je dankbaar moeten zijn.
  • Niet deelnemen in de rol van ‘Admin’, dus blogposts of reacties met alleen de naam ‘Admin’. Wel: jouw naam + admin of redactie.

Verder verdiepen in community management?

Er zijn natuurlijk nog talloze mogelijkheden om een community levendig te maken, interactie te stimuleren, ze doelgericht in te zetten enz. Wil je je daar verder in verdiepen, volg dan mijn twee favoriete blogs rond dit thema:
Feverbee
, van Richard Millington, een ‘serial community starter’ en Full Circle, van Nancy White die zich vooral richt op communities of practice.
Daarnaast kan het geen kwaad je een beetje te verdiepen in sociale psychologie en groepsdynamiek. Bijvoorbeeld op Psyblog, The Situationist of Of two Minds.
En tenslotte zou je je aan kunnen sluiten bij de community voor community managers, waar je van elkaar kan leren en tips en adviezen kan delen: Commania.

Published on juli 17, 2009

Lees Interacties

Trackbacks