Wanneer ik aan iemand probeer uit te leggen wat de impact van het huidige internet is op leven en werken, komt onvermijdelijk het thema angst om de hoek kijken. Angst voor openheid, voor verlies van controle, gezichtsverlies, afkalving van macht.
Ik vind het telkens weer moeilijk om daar helder en overtuigend op te reageren. Wat kan ik zeggen om ervoor te zorgen dat die angst omslaat in enthousiasme of in ieder geval voorzichtige nieuwsgierigheid? Daarbij komt dat ik het gevoel heb dat mensen die vanuit angst leven vanzelf een keer tegen die houding aan zullen lopen en dan zullen ervaren dat die houding een stuk minder constructief en effectief is dan de houding van openheid.
Toch probeer ik keer op keer mensen enthousiast te krijgen voor dit nieuwe internet tijdperk. Ik noem mijzelf Web 2.0-evangelist. Niet omdat ik zo’n fan ben van hypes en buzzwoorden, maar wel omdat ik het gevoel heb dat de huidige ontwikkelingen de maatschappij een positieve impuls kunnen geven. Dus wil ik graag aan zoveel mogelijk mensen uitleggen hoe het zit en hoe zij er hun voordeel mee kunnen doen.
Daarom wil ik een serie wat meer ‘doorwrochte’ artikelen schrijven. En daar kunnen jullie mij bij helpen. In dit eerste artikel probeer ik de basis van mijn gedachtengang uiteen te zetten. Mijn versimpelde en enigszins gechargeerde beeld van de maatschappij kan inzicht geven in wat voor soort bijdragen je van mij mag verwachten. En het geeft mij een handvat om in toekomstige artikelen op voort te borduren.
De basis: Web 2.0 kan de maatschappij een positieve impuls geven.
De maatschappij, onze wereld, bestaat uit mensen en mensen zijn sociale wezens. Ze staan nooit op zichzelf. Ze zijn ondernemer, werknemer, lid van een kennisteam, een sportclub, een vereniging. Ze zijn klant, leverancier, expert. Ze zijn vriend, familielid, clubgenoot. Mensen hebben zich dus aan elkaar verbonden in allerlei organisaties, bedrijven en verenigingen.
Web 2.0 wordt ook wel ’the social web’ genoemd. In mijn ogen een term die de lading veel beter dekt. Het is geen ‘nieuw’ internet dat het oude vervangt. Het is een evolutie naar een internet dat mensen, informatie en ideeën verbindt. De groei naar het internet zoals Tim Berners Lee, de grondlegger van het world wide web, dat destijds voor ogen had.
De sociale structuren van verenigingen, bedrijven, organisaties zijn stuk voor stuk ‘netwerken’ te noemen. Mensen gebruiken netwerken om doelen te bereiken. Gezamenlijke doelen en persoonlijke doelen. Deze netwerken staan niet op zich. Ze overlappen elkaar, raken elkaar en zijn onderling verbonden.
Het internet biedt instrumenten om deze netwerken te faciliteren, te versterken, te doen groeien en de diversiteit en onderlinge verbondenheid te vergroten. Op die manier kan het internet helpen om gezamenlijke en individuele doelen te bereiken. Het is een gereedschapskist die zowel positieve als negatieve effecten kan hebben, afhankelijk van hoe de gereedschappen worden gebruikt.
Web 2.0 speelt een rol als katalysator en versneller in de volgende vier elementen:
- Een gezamenlijk doel verwezenlijken: het sociale internet versnelt innovatie, kennismanagement en ontwikkeling, sociale cohesie. Met het nieuwe internet vallen beperkingen van tijd en plaats weg.
- Het nieuwe internet maakt werken makkelijker, ‘always on’. Het is daarnaast ook een bron van ‘informatie overdaad’ die een bijdrage levert aan stress, verlies van focus en controle.
- Het maakt het makkelijker om betrokkenen te vinden die belang hebben bij jouw missie. Het faciliteert de relatie met deze betrokkenen. Het geeft ze de middelen om over jou of je organisatie te praten (doorvertelbaarheid).
- Het is een impuls naar openheid, transparantie en authenticiteit. Iets dat ten goede komt aan de relatie met alle stakeholders en een bijdrage levert aan maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen.
Aan deze vier thema’s wil ik de artikelenreeks koppelen. Daarbij ga ik in op het hoe en wat, de uitdagingen, problemen en oplossingen, voor- en nadelen. Ik kan daarbij jullie hulp gebruiken: laat in de reacties weten hoe jij erover denkt, of je nog onderwerpen of thema’s kan bedenken die ik ook aan de orde moet laten komen en of je misschien nog leuke links weet die me kunnen helpen bij de serie.
Natasha Cloutier zegt
Off the top of my head, drie dingen:
Nederlanders in het algemeen – en soms terecht – wachten tot iets in Nederland ingeburgerd is vooral als het van de VS komt. Meer angst, dus. Dat merk ik als Canadees, want we ‘verkwerken’ dat allemaal veel sneller. Dus Nederland loopt a priori steeds achter.
Het sociale internet versnelt niet per se sociale cohesie. Dat is wat we willen, maar het is niet zo. Ik heb een artikel ergens uit 1996 waarin de CEO van Oracle toen zei dat als Palestijnen en Israeliërs allemaal internet hadden konden ze in vrede leven. Onzin, natuurlijk.
My two cents, Natasha
Andreas Lindeboom zegt
Marco Montemagno noemt een aantal factoren voor acceptatie van de sociale acceptatie van het web in zijn presentatie tijdens IAB forum. Hij beperkt zich in eerste instantie tot Italië, maar veel geldt imo ook daarbuiten. Sowieso heeft de man een leuke stijl van presenteren, geinspireerd door Lessig en Presentation Zen:
http://blip.tv/file/497941/
Andreas
Sanne Roemen zegt
@Natasha, je hebt gelijk. Het gaat er natuurlijk om wat mensen DOEN met de mogelijkheden van het internet. Volgens mij versterkt het vrijwel álles wat je in het offline leven aantreft. Dus qua israel zou het de sociale cohesie binnen de facties kunnen versterken en de verschillen en strijd tussen de facties verder kunnen polariseren en verergeren.
@Andreas: interessante aanpak heeft Marco! Inspirerend, heb aantekeningen zitten maken tijdens het kijken.
Marjolein Hins zegt
Hoi Sanne,
Ik zat gisteren naar BNR Radio te luisteren en dacht, goh, die zijn goed, jammer dat ze niet iets meer aandacht besteden aan de nieuwe initiatieven in ons land….. en twee minuten later hoorde ik opeens jouw stem op de radio over lifehacking. Kijk, daar word ik nou blij van, al die openheid over nieuw samen werken en delen van sociale contacten en info. Fijn :-))
Groetjes,
Marjolien
Sanne Roemen zegt
Marjolein, synchroniciteit! Leuk dat je net op het juiste moment luisterde!