Twitter. 10 do’s en 10 don’ts

Het aantal keren dat klanten mij vragen om do’s en don’ts voor social media, twitter in het bijzonder, is niet meer te tellen. Ik heb er wat weerstand tegen, omdat de succesformule, zoals zo vaak, niet bestaat. Sterker nog, ik kan je de ene na de andere tip geven, maar als jij er niet voor zorgt dat je je publiek bindt met waardevolle, boeiende inhoud kan je net zo goed ophouden.

Maar goed ik strijk met mijn hand over mijn hart en noem toch even een paar dingen tegen die slim zijn om te doen of juist helemaal niet.

Als je zakelijk twittert, wil je daar iets mee bereiken. Je wilt jezelf of je organisatie profileren, een reputatie opbouwen, kennis delen, vragen stellen etc. Daarvoor is het slim om veel volgers te hebben. “Hoe krijg ik veel volgers?” is dan ook de tweede vraag die men doorgaans stelt.

Wanneer mensen mij volgen, kijk ik of ik ze terug wil volgen. Er zijn een paar zaken die maken dat ik je wél of juist niet terug ga volgen. Dit geldt voor mensen die twitter willen gebruiken voor hun eigen onderneming maar ook als je gaat twitteren namens de organisatie waar je voor werkt. Ik zet ze hieronder op een rijtje.

Do:

  • Een stevig fundament! In je profiel kan je niet heel erg veel informatie over jezelf kwijt. Als je nog geen website of weblog hebt, maak dan snel iets aan waarin je meer informatie kwijt kan. Het meest basic is een online visitekaartje, bijvoorbeeld MyNameIsE. Hierop zet je wat informatie over jezelf en links naar je online profielen. Een stapje verder is een compleet en actueel LinkedIn profiel, belangrijk als je internet voor je zaak of carrière wilt gebruiken. Wil je echt helemaal los, maak dan een weblog waarop je regelmatig publiceert. Dat kan heel simpel en gratis op bijvoorbeeld Posterous, Tumblr of WordPress.com.
  • Op twitter zelf: maak in je profiel een link naar je stevige fundament, dus je online visitekaartje, linkedinprofiel of je website of blog.
  • Zorg voor een compleet profiel! Vul het volledig in en zorg voor kernwoorden die jou goed treffen. Daarmee wordt duidelijk of ik je interessant vind om te volgen, en het helpt bij je vermelding in overzichten van tweeps, zoals de twittergids.
  • Wees persoonlijk: zorg voor een goede foto (avatar). Twitter je als “jezelf” of als zelfstandig professional, gebruik dan niet je logo, maar een goed portret als avatar. Een goede social media foto laten maken hoeft niet duur te zijn en zorgt dat je herkenbaar bent. Ik word heel regelmatig “in het echt” herkend van mijn avatar (ja, ok, het rode haar helpt ook).
  • Als je (met een groepje) namens een organisatie twittert, zet dan je initialen in je tweets zodat ik kan zien wie je bent. xs4all heeft op de achtergrondafbeelding van haar twitterpagina de medewerkers en hun initialen vermeld. Slim!
  • Je eerste schreden: als nog niemand je volgt, kan het twitteren je het gevoel geven dat je voor een lege zaal staat te spreken. Doe het toch! Voor mij is het belangrijk om te zien wat je zoal te melden hebt om te weten of ik je wil volgen. Begin met een aantal tweets waarin je vertelt waarom je met twitter bent begonnen, wat je bezighoudt en wat je leuk zou vinden om op twitter mee te maken.
  • Veranker het in je routine. Spreek met jezelf af dat je minimaal 30 dagen lang twee keer per dag op twitter bent en iets tweet.
  • Ga de dialoog aan: kijk wat mensen te melden hebben en reageer daarop. “Retweet” dingen die anderen melden als je dat interessant vindt. Reageer op mensen die op jou reageren. Bedank mensen die jouw vragen beantwoorden of jou retweeten. Dat hoeft niet altijd één op één, als het er veel zijn kan je roepen “lieve mensen dank voor alle reacties / retweets!”.
  • Voeg waarde toe: plaats af en toe een link naar waardevolle content (gebruik daarbij een “url shortener” zodat je meer letters overhoudt) en vertel daarbij waarom je dat waardevol vindt, en eventueel voor wie.
  • Tweet Retweetable: als andere mensen jouw tweets doorplaatsen, zien hun volgers dat. Dat kan meer volgers opleveren. Maar dat kan alleen als je niet alle 140 tekens gebruikt. Doe dus je best om je tweet nog korter te houden zodat anderen je tweet niet hoeven te redigeren als ze hem willen doorplaatsen.

Don’t:

  • Een groot en divers netwerk bouw je langzaam op, dat gaat niet in één klap. Ga niet massaal mensen volgen want als ik zie dat je heel veel mensen volgt maar niemand volgt jou dan volg ik jou ook niet.
  • Nooit, maar dan ook nooit een automatische DM versturen wanneer iemand jou volgt! Dat is onpersoonlijk en irritant!
  • Nooit, maar dan ook nooit een gewone DM versturen wanneer iemand jou volgt. Wil je volgers welkom heten (beetje overbodig, maar ach) doe dat dan gewoon “en plein publique”.
  • Alleen maar links tweeten.
  • Alleen maar Retweeten.
  • Alleen maar automatisch tweeten vanuit andere websites (LinkedIn, je blog, Youtube, Facebook etc).
  • Hashtags spammen. Sommige hashtags krijgen veel “eyeballs” (volgers). Spam is: “#weggeefwoensdag, ik geef een kop thee weg bij een sessie a 150 euro”. En “#durftevragen: wie kent er nog klanten voor mijn coachingspraktijk”
  • Mensen volgen zodat ze jou gaan volgen en dan meteen weer ontvolgen omdat je dan meer volgers hebt dan mensen die je volgt (en dat staat schijnbaar stoer voor de twitter statistieken tools)
  • Achter een slotje tweeten. Is prima voor een privé twitter account, maar als je zakelijke doelen wilt bereiken geldt: open open open en transparant transparant transparant.
  • Niet bang zijn dat mensen jou stom vinden als je iets van jezelf laat zien. Dat doen ze toch wel. En dat is maar goed ook want daar wil je toch niet mee samenwerken.

Kortom: “be a mensch” en gebruik je gezonde verstand.

Meer tips van doorgewinterde en beginnende tweeps zijn van harte welkom in de comments!

Heel veel info en achtergronden over Twitter vind je bij de online Webwijs cursus.

Moet / wil je nog beginnen met Twitteren?  “De Padvinders” hebben een prachtige beknopte handleiding geschreven, en Paulus Veltman een hele duidelijke wat meer uitgebreide. En lees hier @janpeterbogers ‘ Twittertips voor beginners

Jan Peter Bogers schreef ook een mooie lijst met twittertips

En Martijn Engler ook.

Published on januari 19, 2011

Lees Interacties

Reacties

  1. Over Tweet Retweetable, in tweetdeck pakt ie ook een tweet die samen met @naam meer dan 140 tekens is. Zoalng je dan maar niet kiest voor ‘bewerken’ want dan vindt ie het ineens wel te lang..

  2. Voor digtaal onzekeren is profileren vaak eng. Dan werkt de luister en observeer strategie prima. Daarna kun je toevoegen wat er volgens jou mist om je doelstelling te halen. Dat toevoegen hóeft dan niet eens online te zijn. (In het geval van een recent sociaal cohesie project was offline zelfs beter.)

    Als je dat dan goed doet zou je zomaar een leider van de toekomst kunnen volgens Floris Koot: “Luister naar wat -er- nodig is en stimuleer daarin wat -jij- kunt bijdragen. Dan ben je een leider van de toekomst.”

  3. Persoonlijk vind ik retweeten dmv RT en een eigen tekst erbij slordig overkomen. Vooral omdat hier geen universele vorm aan wordt gegeven. De een zet voor de originele Tweet een eigen bericht, de ander erachter. Om nog maar te zwijgen van de verschillende scheidingstekens die er worden gebruikt om begin of einde van dhet initiële bericht aan te geven. Het is mijn inziens een stuk netter om de gehele Tweet via de Retweet knop te dupliceren. Als je er dan nog iets over kwijt wilt, kun je dat in een eigen Tweet alsnog doen en je tot de oorsponkelijke Tweep richten met een @.

  4. Tja. Een zekere chaostolerantie is wel een vereiste als je je op social media begeeft. Ik ben het niet met je eens maar ik snap je invalshoek wel.

  5. Daar heb jij ook wel weer gelijk in (over die chaostolerantie). Ik refereerde vooral naar de tekst

    ‘Tweet Retweetable: als andere mensen jouw tweets doorplaatsen, zien hun volgers dat. Dat kan meer volgers opleveren. Maar dat kan alleen als je niet alle 140 tekens gebruikt. Doe dus je best om je tweet nog korter te houden zodat anderen je tweet niet hoeven te redigeren als ze hem willen doorplaatsen.’

    Met invoering van de retweetknop klopt dit niet meer en kun je ook bij 140 tekens gewoon geretweet worden, en dan ook nog eens met je eigen hoofd ernaast :)

Trackbacks

  1. Twitter voor beginners: 10 do’s en 10 don’ts — Webwijs - Social Media Trainingen schreef:

    […] (Dit is een bewerking van een artikel op het weblog van Sanne Roemen) […]