Dat is een citaat uit een schriftelijk interview dat Erwin Blom met ondergetekende had voor zijn Handboek Communities. Het interview is niet in zijn geheel in het boek terug te vinden, maar wel online. Erwin is (excusez le mot) een Ouwe Rot in het vak en stond o.a. aan de wieg van VPRO’s 3 voor 12. Een media man dus, die zich als vanzelf op het terrein van Social Media begaf. Met als laatste kindje The Crowds, zijn “social media hub”. En hij heeft zijn wortels in de muziek en cultuur, iets waarmee je bij mij al snel een streepje voor hebt.
Handboek Communities?
Op managementboek.nl:
“Wie op internet een rol van betekenis wil spelen, stelt het publiek centraal. Het deelnemen aan communities en social media is voor steeds grotere groepen mensen een dagelijks terugkerend fenomeen. Bloggen, hyven en twitteren zijn werkwoorden geworden. Bedrijven, verenigingen, belangenorganisaties en overheidsinstellingen zien nog lang niet altijd het enorme potentieel van online communities en de positieve effecten die ze met het creëren van een community kunnen bereiken.”
Vanaf maandag ligt het in de winkels, maar je kan het wel al bestellen, op managementboek.nl bijvoorbeeld. (Disclosure: dit is een affiliate link, waardoor ik een paar cent per kwartaal verdien op boeken die via mijn blog zijn verkocht.)
Wat heb jij daarover te melden dan, San?
Ik heb een iets andere aanvliegroute op social media dan Erwin denk ik. Mijn focus ligt meer op social media bij kennisprocessen en communities of practice. Maar dat geeft niets, want hij was op zoek naar processen waarin Social Media toegevoegde waarde kunnen hebben en daar had ik wel wat aan bij te dragen. Hij heeft vele experts geïnterviewd, en niet alle verhalen zijn integraal in het boek beland. Maar Blom zal natuurlijk nooit waardevolle content verloren laten gaan. Dus hij heeft het uitgewerkte verhaal op zijn weblog gezet en ook nog eens heel mooi op laten maken in de vormgeving van het boek. Dat is een downloadbare pdf geworden. Ik vind het een mooi stuk. Elke alinea zou bijna een afzonderlijke blogpost kunnen zijn. Misschien doe ik er in die richting nog wel eens wat mee. In de tussentijd is het een verhaal dat helder in beeld brengt waar ik probeer waarde te leveren en wat social media zou kunnen betekenen.
Dus: lees de blogpost met het interview met Sanne Roemen voor het Handboek Communities of
download de opgemaakte pdf met het interview met Sanne Roemen voor het Handboek Communities.
Ontwerp en opmaak zijn verzorgd door Marcel Kampman (HappyKamping)
Ook leuk: Social Media inzet bij de marketing van het Handboek Communities.
Erwin heeft een behoorlijke online reputatie, blogt zich al jaren een slag in de rondte, is een behoorlijke presence op Twitter en heeft natuurlijk zijn reputatie ingezet om zijn boek voor het voetlicht te brengen. En niet zonder resultaat! Het boek ligt nog niet in de winkel, maar is op basis van de bestellingen op Managementboek al op plaats 11 van de TOP 100 verkopende boeken gekomen!!!! Op Erwin’s blog staat ook nog een leuke slideshow met hoe hij door de kracht van social media zo snel steeg.
Update: je kunt het boek online bestellen bij managementboek.nl [aff] of Bruna.