Met mijn dierbaren ga ik eens in de paar jaar in de voorjaarsvakantie twee weken naar Portugal. Heerlijk. Maar vliegen, daar krijg ik wel een beetje buikpijn van. Telkens check ik of de trein inmiddels een goed alternatief is. Dat is: hoeveel extra geld en tijd gaat de trein mij kosten t.o.v. het vliegtuig en hoeveel minder heftig is de milieu impact. Over de milieuimpact kan ik kort zijn: op de website van Milieu Centraal ontdek ik dat de treinreis 80 kilo co2 uitstoot. Met het vliegtuig zou dat 600 kilo zijn (en met een benzine auto 950!).
Is het goeiekoper?
Kort antwoord: nee niet echt maar het ontloopt elkaar al iets minder dan drie jaar geleden. De trein is ongeveer net zo duur als het vliegtuig, vooral doordat je veel belasting betaalt. Ik heb €426,- betaald voor een interrailpas die 10 reisdagen in 2 maanden bevat (1e klas, dat was een kortingsactie). Vliegticket retour was op het moment van boeken ca €400,- (basic tarief, dus zonder ruimbagage en extra’s).
Maar: op verschillende treintrajecten moet ik een stoel reserveren en daar zijn ook kosten aan verbonden. Nu al in beeld: mijn eerste reisdag naar Hendaye: 56 eu reserveringskosten.
Met interrail koop je reisdagen. Pak je een nachttrein, dan mag je twee reisdagen afstrepen. Pak je geen nachttrein, dan moet je mogelijk een tussenstop maken met hotelovernachting. En bijbehorende kosten.
Dan de vraag: is het handig en / of snel?
Kort antwoord: nee. Geenszins.
Het is onmogelijk om een “rechtstreeks” treinticket naar Lissabon te boeken, laat staan Faro, waar ik in de buurt moet zijn.
Voor sommige trajecten moet je dus reserveren. Maar dat kan soms alleen via de lokale treinaanbieder, en die biedt op de website uitsluitend gecombineerde treinkaartjes + reservering aan. Treinkaartje heb ik niet nodig want ik heb een interrail pas. Dus een separate reservering, kan ik niet van tevoren online kopen. Alleen bij een loket. Ter plaatse. Ik ga dus de gok wagen en pas ter plaatse de trein reserveren, met het risico dat ie vol is. En dan maar hopen dat een week reistijd voldoende is.
Conclusie: als alternatief voor vliegen is de trein nog steeds een lachtertje. Maar ik ga toch. Voor het avontuur, voor het contact maken met de afstand, voelen dat ik reis, tussenstops, slow travel etc. Ik neem een week tijd om de bestemming te bereiken en een week om terug te komen en ben dus een maand weg.
Hier een toffe docu over waarom Europa nog steeds niet spoort.
En hier een artikel over iemand die ook in Lissabon probeerde te komen per trein.
In de documentaire zit Jon Worth en die heeft op zijn website dan weer superslimme tips voor als je gaat interrailen. Zoals: waar haal je je reisinformatie vandaan bij gebrek aan een goede Europese treintijden app.
Reageer