Effectief social media gebruiken in 90 minuten, het boekje dat zichzelf schreef

In tien stappen een boekje niet schrijven? Dat doe je zo:

  1. In 2008 wilde het toenmalige ministerie van LNV dat ik een ict platform zou gaan leveren waar mensen die zich met een vitaal platteland bezig houden elkaar op konden vinden en kennis konden uitwisselen. Ik zei: “dat kan, bestaat al, is gratis en heet Het Internet”
  2. Ik ontwikkelde de training Webwijs voor mensen die dus iets willen waarbij internet en social media kunnen helpen.
  3. Met een team van trainers gaf ik die trainingen aan “vitaal-plattelanders”, aan heel veel rijks- en gemeente-ambtenaren (in het kader van Ambtenaar 2.0) en later aan allemaal mensen die met maatschappelijke dingen bezig zijn.
  4. Voor de training schreef ik een syllabus, online en 100% open en transparant, dus in de vorm van een wiki. Anderen hebben aanvullingen en correcties gedaan, heel erg fijn, dat kan want het is een wiki.
  5. Eline Crijns, een oude bekende die inmiddels bij Uitgeverij Boom Nelissen werkt mailt me dat ik een boekje moet schrijven over social media
  6. Ik zei: “heb ik al gedaan het staat hier en er zit een Creative Commons licentie (by-sa) op dus maak er maar een boekje van”
  7. Ze snapt het niet meteen (logisch), ik leg het uit, haar juristen snappen het niet, zij legt het uit. Ze snappen het en ik vind Boom Nelissen de coolste uitgever van Nederland :-D
  8. Er moet nog wel iets veranderen aan de structuur van de wiki voordat het een boek is dus dat maken we “even”. Ik actualiseer de content, maak een hoofdstructuuur, elk hoofdstuk krijgt een vergelijkbare opbouw… het is veel meer werk dan ik dacht maar alsnog minder dan het schrijven van een heel boek.
  9. Het boek valt in de serie “…in 90 minuten”. Boekjes die in je broekzak passen en die je in 1,5 uur uit kunt lezen.
  10. Het boekje “Effectief social media gebruiken in 90 minuten” verscheen in april 2012 bij Boom Nelissen (€9,90), ik kreeg een aantal exemplaren. Een financiële vergoeding slaat nergens op want ik ben niet de enige auteur en wie dat wel zijn is niet meer goed te achterhalen. En als dat al te achterhalen zo zou zijn zou iedereen ongeveer 1 cent krijgen dus laat maar.

Basis van het boek is onderstaande keuzematrix. Afhankelijk van wat je wilt bereiken kan je je eigen social media mix samenstellen en de bijbehorende hoofdstukken lezen. (Dat kan je dus nog steeds OOK op de wiki doen). De hoofdstukken behandelen de magie van elk social medium, de valkuilen en dingen die je moet doen en laten om ze slim in te zetten. Best aardig nietwaar? 

Published on januari 30, 2013