Twitter: 7 remedies tegen het Ik Heb Niets Te Melden syndroom

You bore me!

Ja maar ik heb toch niets te melden” of “wie zit er nou op mij te wachten?” of woorden van die strekking hoor ik veel. En zo voel ik me zelf ook wel eens. Regelmatig zelfs. En niet alleen op Twitter, ook hier op mijn blog en soms zelfs op een podium bij een lezing.

Voor mij misschien een traumaatje uit mijn schooltijd. Kritische klasgenoten die liever iets anders doen dan naar mijn spreekbeurt luisteren. Waar inderdaad niemand op zat te wachten en waarbij het heel moeilijk was om iets te melden te hebben. Of dat je iets heel stoms zegt. Ik heb een keer Gletschers en Lawines door elkaar gehaald bij een spreekbeurt. Dan klap je wel dicht ja.

Wil je wél twitteren, maar word je geremd door dit syndroom, heb ik hier 7 tips voor je.

  1. Mensen die jou volgen, zitten absoluut WEL op je te wachten. Het zijn je klasgenoten niet! Ze zijn jou vrijwillig gaan volgen dus roep maar wat.
  2. Niet iedereen zit altijd op alles wat je roept te wachten. En dat geeft niets. In elk gesprek zeggen mensen interessante en minder interessante dingen. Die laatste, daar luisteren / lezen ze maar overheen. Laat je alsjeblieft niet afschrikken door azijnpissers die twitter “allemaal maar onzin over poepen en eten en huisdieren” vinden.
  3. Als je zelf even niets weet, ReTweet (stuur door) dan tweets van anderen die jij boeiend vindt, eventueel met een kort commentaar waarom je ze boeiend vindt.
  4. Twitter een link naar iets dat jij interessant vindt: een mooie website, een interessant artikel, een opmerkelijk videofilmpje.
  5. Reageer op vragen van mensen. Veel vragen worden gesteld met de hashtag #durftevragen of #dtv maar je kan ook zoeken op “hoe kan ik”
  6. Doe mee aan een gesprek over een onderwerp dat je interesseert. Ook hier komt de twitter search van pas. Zoek op “fotografie” of “linkedin inzetten” of op iets dat met jouw vakgebied of onderneming te maken heeft. Luister, deel je kennis, beantwoord en stel vragen.
  7. Stel zelf een vraag.

Ik heb even aan de goegemeente gevraagd of ze het herkennen. Hun reacties inspireerden me bij het bedenken van deze tips. Heb jij er nog? Ik hoor ze heel graag in de reacties.

Published on april 14, 2011

Lees Interacties

Reacties

  1. Regelmatig. Twijfel aan jezelf, dus soms zeg ik niets. Het is op zo’n moment vaak zaak wat minder bezig te zijn met de interessante dingen waar anderen mee bezig zijn, en meer te focussen op zaken waar ik zelf enthousiast over ben, en die dan te delen.

  2. Mensen durven inderdaad de ruimte niet zo goed in te nemen. Ik merk zelf dat als mensen een soort “toestemming” voelen om slim en leuk te zijn ze ook slimmer en leuker worden. (Want de leuke mensen om te volgen kenmerken zich toch wel door “slim” en “leuk” ;-)

    Ik denk ook dat veel mensen in de verleiding zijn de aandacht van hun publiek te gebruiken om te zeuren, klagen, dingen te willen veranderen, of wat verblind door succes raken van positieve reacties.

    1. stuur een tweet aan een van je volgers/iemand die jij volgt over een website/foto/quote/filmpje etc. die je hebt gevonden op het web waarvan je weet dat diegene dat interessant vindt
  3. Ik krijg de mooiste reacties op tweets waarin ik mijn verwondering uit. Die ik eigenlijk zomaar stuurde, uit plezier en zonder verwachtingen. En waarvan ik ineerste instantie dacht: hier heeft niemand toch iets aan!? ; )

  4. @sytske: yep, mooie: even gewoon vanuit je zelf en dan zenden. Zit uiteindelijk altijd wel iemand op te wachten en zo niet, dan negeren ze het maar.
    @annedien: slim en leuk en daar in bevestigd worden is een mooi loopje
    @geertje: yep, dat is een hele goede. Je kan het ook naar al je volgers sturen “cadeautje voor jullie!”
    @Noor: mooi is dat he?

  5. Ummm… kleinigheidje: het is gletsjers, en niet gletschers. Verder heb ik even niets te melden;-)

  6. Madeleine. :-) ik vattum. Maar ik vind gletsjer lelijk voelen. Dus ik zeg Gletscher. Dan maar Duits/Oostenrijks of wat het ook is.

  7. Wederom een leuk artikel net als de andere blog-artikelen. In dit soort gevallen roep ik altijd het volgende: Uit onderzoek is gebleken dat 90% van onze communicatie volledig nutteloos. Het maakt daarom niet zoveel uit wat je zegt. Het feit dat je wat zegt is veel belangrijker.

  8. Ha Jeroen, dank voor het compliment!! En een leuke uitroep van jou. Doet me denken aan “50% procent van ons marketingbudget is verkeerd besteed, we weten alleen niet welke 50%”. :-)

Trackbacks